לקוחות ועמיתים יקרים,

הזכות לפרטיות היא זכות יסוד חשובה המאפיינת לרוב חברות דמוקרטיות. הגם שלעיתים גם חברות שאינן דמורקטיות מנסות ‘לטפל’ בה.

ההתפתחות הטכנולוגיות המואצות יחד עם ההתגברות התמידית בנפחי, קצבי ותצורות ייצור ועיבוד המידע מגבירים את חשיבותה.

במדיניות רבות בעולם וישראל ביניהן, קיימים חוקים והוראות רגולציה ייעודיים המיועדים לבסס ולהגן, באמצעות עקרונות וכללים שונים, על הזכות לפרטיות.

‘יום הגנת הפרטיות’ נועד להגביר את המודעות לזכות לפרטיות, לצורך לשמור עליה ולחובה לכבד אותה – גם לאלו שאוספים ומעבדים מידע אישי וגם לאלו שמוסרים אותו.

לא פעם נשמעים קולות ‘שבימנו בעצם ויתרנו על הפרטיות’, ‘שמי שלא עושה רע אין לו ממה לחשוש’ או ‘שאין באמת טעם לשמור על הפרטיות כי הכל ידוע וגלוי’.

אלו קולות טועים ומטעים ודווקא בגללם חשוב עוד יותר להגביר את המודעות לזכות לפרטיות.

איסוף ועיבוד מידע אישי לרוב אינו ‘טוב’ או ‘רע’ לכשעצמו, אלא האופן, המטרות, משך הזמן, למי מעבירים אותו, האמצעים בהם מגינים עליו, הם לרוב הקובעים.

שמירה על הפרטיות מצריכה מאמץ וזהירות מצד כל הגורמים והשחקנים בחברה. גם לנושאי המידע תפקיד חשוב בשמירה על פרטיותם ועל פרטיות מי שתחת השגחתם. זהירות במסירת מידע, הימנעות ממסירת מידע עודף תיטב עם נושאי המידע. כך גם הימנעות ממסירת מידע למי שאינם מקפידים על שמירתו.

הגנה נאותה על מידע והימנעות מהחזקת מידע עודף תיטב עם אוספי המידע וגם עם נושאי המידע שהמידע אודותיהם נאסף.

החודשים האחרונים שמתאפיינים בעליה מהותית באירועי סייבר ובאירועי אבטחת מידע, בהם לא פעם מידע אישי דלף מפני שלא היה מוגן דיו, מחדדים ומדגישים את החשיבות הרבה שיש לטיפול נאות במידע אישי. גופים שנמנעו מלהשקיע בהגנה על מידע, גילו שהמחיר של אי ההגנה יכול להיות גבוה מהותית מעלות ההגנה עליו.

גופים שנמנעו מלמחוק מידע עודף שהם אינם זקוקים לו עוד, גילו שמחיר המשך החזקתו עשוי להיות יקר.

מניעה לעולם עדיפה על טיפול בדיעבד, ומשכך, מומלץ לכל מי שאוספים ומעבדים מידע אישי לבחון באופן שוטף את התנהלותם, ויום הזכות לפרטיות הוא תזכורת מצוינת לכך.