לקוחות וחברים יקרים,

ביום 3.9.2024, פרסמה רשות ניירות ערך דוח ריכוז ממצאי ביקורת רוחב בנושא גילוי ודיווח בדבר סיכוני איכות סביבה בתאגידים מדווחים (“הדוח“), וזאת בהמשך לשאלונים אשר הופצו בקרב התאגידים המדווחים. 

הדוח מפרט סוגיות מרכזיות שעלו במסגרת הביקורת, וזאת במטרה לשקף בפני התאגידים את עמדת סגל הרשות בנשוא, ולתרום לשיפור התנהלותם ולטיוב הנתונים המדווחים בהתאם להוראות הדין. 

להלן סיכום עיקר עמדות סגל הרשות בעקבות ממצאי הביקורת:

(1) גילוי:

(א) גילוי בנוגע לסיכונים סביבתיים – על התאגידים המדווחים לספק במסגרת הדוחות התקופתיים מידע על הסיכונים הסביבתיים הרלוונטיים לפעילותן, לרבות דירוג השפעת הסיכונים תחת פרק “דיון בגורמי סיכון”. לשם כך, מומלץ כי התאגידים יפעלו למיסודם של תהליכים אשר יבטיחו זיהוי מקיף של כלל סיכוני הסביבה הרלוונטיים לתאגיד, לרבות הערכה מבוססת בשאר להשלכות סיכונים אלו ומידת השפעתם על התאגיד לצורך דירוגם במסגרת הדוחות. 

(ב) גילוי בנוגע להשפעת האקלים – בבוא הנהלת החברה לדרג ולכמת את ההשפעה הפוטנציאלית של שינויי האקלים על פעילותה, עליה לפעול לקיום הליך סדור להערכת כלל ההשלכות הנובעות מהתממשות סיכוני אקלים כחלק מהליך זיהוי והערכת סיכוני סביבה. 

(ג) גילוי כמותי – על הנהלת התאגיד לבחון ולעגן קריטריונים המאפשרים זיהוי וסיווג עלויות שהוצאו או כאלו העתידות להיות משולמות, כחלק מהיערכות וטיפול החברה בסיכוני סביבה. קריטריונים אלו נדרשים להיות מוטמעים, הלכה למעשה, במערכות החברה לצורך כימות העלויות שהוציא התאגיד בפועל, ואף להילקח בחשבון כחלק מבחינת העלויות הצפויות. 

(2) ניהול ופיקוח על סיכוני איכות סביבה:

(א) מעורבות הדירקטוריון וההנהלה – הדירקטוריון בתפקידו כאחראי על התווית מדיניות התאגיד, הוא בעל תפקיד מרכזי ומכריע בעיצוב תרבות ניהול הסיכונים שלו לרבות סיכוני הסביבה, ובהתוויית דרכי ההתמודדות עם חשיפות מסוג זה. מעורבות הדירקטוריון בנושא הסביבתי חיונית להשגת יעדיו העסקיים של התאגיד בטווח הארוך בהתחשב ביחסי הגומלין שלו מול הסביבה, ולפיתוח מחויבות ארגונית סביבתית. מעורבות זו חיונית ממילא גם לצורך עמידת התאגיד בחובות הגילוי המוטלות עליו בעניינים אלו. מעורבות זו יכול שתבוא לידי ביטוי במספר מישורים, כגון: (1) גיבוש מדיניות בנושא ניהול סיכונים סביבתיים, (2) תרגום מדיניות ניהול סיכוני הסביבה לנהלים אופרטיביים, ו- (ג) פיקוח אפקטיבי אחר הנושא הסביבתי והעלאתו באופן עיתי על סדר היום של דיוני הדירקטוריון. 

(ב) זיהוי והערכת סיכוני סביבה – מומלץ כי הערכת סיכונים סביבתיים תבוצע על בסיס מתודולוגיה מקובלת ובתדירות ההולמת את מורכבות התהליכים ורמות הסיכון בתאגיד, תוך הקפת מכלול סיכוני הסביבה הפוטנציאליים והכללת תכנית לצמצום חשיפות שאותרו, וכי תוצאותיה והשלכותיה יובאו לידיעתו ואישורו של הדירקטוריון כחלק מתפקידו הפיקוחי.  

(ג) קביעת תכנית עבודה ופיקוח אחר יישומה – מומלץ כי הנהלת החברה תפעל להגדרת תכנית עבודה בתחום ניהול סיכוני סביבה, מקום בו זיהתה החברה סיכונים אלו כרלוונטיים לפעילותה. ראוי כי תכנית זו תיגזר ממדיניות ניהול סיכוני הסביבה שגובשה על ידי הדירקטוריון ומהערכת סיכוני סביבה, ותקבע דרכי פעולה להתמודדות החברה עם סיכונים סביבתיים הן במישור של צמצום ההסתברות להתממשותם והן במישור של מזעור ההשלכות הנובעות מהם.

 

לעיון בדוח המלא, לחצו כאן