לקוחות ועמיתים יקרים,

במסגרת מצב החירום בו נתונה מדינתנו היקרה, חשוב להיות ערים למספר הקלות שפורסמו בימים האחרונים ע”י נציגי רשויות המס:

  • הגשת דוחות תקופתיים – מועדי הגשת הדוחות התקופתיים לחודש ספטמבר 2023 במע”מ, ניכויים ומקדמות מס הכנסה, יידחו ליום 26.10.23. בנוסף, לא יוטלו קנסות בגין פיגור בהגשת הדו”ח לגבי דוחות שיוגשו עד ליום 23.11.23. לגבי עוסקים שמחזור עסקאותיהם לשנת 2022 אינו עולה על 50 מיליון ₪, ניתן להגיש ולשלם את דוח חודש ספטמבר 2023 עד ליום 27.11.23 (ללא חיוב בהפרשי הצמדה, ריבית וקנסות). עם זאת, יחולו חיובים בגין הפרשי הצמדה וריבית עד למועד התשלום בפועל (במקרים חריגים תינתן אפשרות להגיש בקשה פרטנית לוויתור על הפרשי ההצמדה והריבית). משרתי מילואים שגויסו ותושבי הדרום ועוטף עזה שלא יגישו את הדוחות האמורים במועד, יוכלו לקבל ביטול מלא של קנסות והפרשי הצמדה וריבית (נדרשת פניה פרטנית). בנוסף, גם המוסד לביטוח לאומי פרסם הודעה לפיה תשלום באיחור של מקדמות דמי הביטוח עבור עצמאיים ומי שאינם עובדים (שמועד החיוב עבורן הוא 15.10, כלומר בגין חודשי יולי-אוגוסט-ספטמבר) בשל המצב הביטחוני יוביל לביטול מלוא הקנסות וההצמדות, כאשר התשלום ייעשה כשבועיים לאחר תום המצב הביטחוני. בקשה לביטול קנסות ניתן להגיש באמצעות אתר האינטרנט, במוקד הטלפוני או בסניפים הפרוסים בכל הארץ. הקלה דומה ניתנה גם למעסיקים שממוקמים עד 40 ק”מ מעזה ואשר לא ישלמו במועד את דמי הביטוח עבור חודש ספטמבר 2023.
  • אורכות להגשת דוחות שנתיים והצהרות הון – תינתנה אורכות להגשות דוחות מס הכנסה שנתיים והצהרות הון לשנת 2022 עפ”י הסדר האורכות של המייצגים כדלקמן:
* חברות – מועד ההגשה הראשון יידחה מיום 31.10.23 ליום 30.11.23;
* יחידים –  מועד ההגשה השני יידחה מיום 30.11.23 ליום 31.12.23;
* הצהרות הון – מועד הגשה שנקבע ליום 1.9.23 ואילך יוארך עד ליום 31.12.23 או עד למועד הגשת הדוחות לשנת 2022 (בהתאם להסדר האורכות למייצגים), לפי המאוחר.
  • אישורי ניכוי מס במקור – יוארך תוקפם של אישורים בנושא ניכוי מס במקור שתוקפם פג ביום 30.9.23 ואילך עד ליום 30.11.23. מי שאין בידו אישור ניכוי מס במקור, רשאי לפנות למשרד השומה באמצעות מערכת פניות הציבור (מפ”ל) או באמצעות מערכת פניות למשרדים (למייצגים המקושרים לשע”מ).
  • הקפאת הליכי גבייה ואכיפה – לא יוטלו עיקולים חדשים בגין חובות, וכן לא יבוצעו הליכי הוצאה לפועל ומימוש עיקולים עד ליום 1.12.23 (מועד זה עשוי להתעדכן בהמשך). הפרשי הצמדה וריבית ימשיכו לחול לפי דין. מענה לפניות בנושא יינתן במסגרת השירותים המקוונים (מערכת פניות מייצגים או מפ”ל). למייצגים המגויסים לשירות מילואים יינתן מענה מיוחד גם בתיבת פניות ייעודית במטה אכיפת הגבייה ברשות המיסים בדוא”ל: haravot-barzel-veahifa@taxes.gov.il.
  • בנוסף, גם המוסד לביטוח לאומי פרסם הודעה בדבר הימנעותו מביצוע פעולות עיקול בתקופה זו למי שלא שילם דמי ביטוח.
  • אורכות להשגה/ערעור/ניהול הליכי שומה/השגת מסמכים – במהלך השבועיים הקרובים (החל מיום 10.10.23 – מועד פרסום ההנחיה) רשות המיסים תגלה רגישות וגמישות ביחס לניהול הליכים קיימים ופתיחת הליכים חדשים.בנוסף, גם המוסד לביטוח לאומי פרסם הודעה בדבר מתן ארכה להגשת השגות ומסמכים בביקורת ניכויים עד להודעה חדשה, בהתאם להערכות המצב הביטחוניות.
  • מקדמות למשפחות בעוטף עזה שבתיהן נפגעו ב”חרבות ברזל” – פורסמה הודעה לפיה שר האוצר הנחה את מנהל רשות המיסים לאתר את התושבים שבתיהם ניזוקו במלחמת “חרבות ברזל” כדי להעניק להם סיוע ראשוני (מקדמות של קרן מס רכוש). היות שעובדי קרן הפיצויים אינם מורשים בשלב זה להיכנס ליישובי העוטף סוכם, כי קרן הפיצויים תקבל מהמועצות האזוריות אשכול רשימת שמות של בעלי דירות שנפגעו וכן דרכי תקשורת עמם ובהתאם תיעשה פניה לאותן משפחות.
  • יינתן מענה מיוחד לאנשי מילואים שגויסו ויתועדפו פניות של תושבי הדרום ועוטף עזה.
  • דיווח על פרישה מעבודה במסגרת טופס 161 החדש – החובה לעשות שימוש בטופס החדש תידחה ליום 1.1.24.
  • המועד להגשת תביעות לנזק עקיף למבצע “מגן וחץ” (שהתרחש במהלך מאי 2023) יוארך עד ליום 31.10.23.
  • תעודות רישום לתוכניות לניהול מערכת חשבונות ממוחשבת שתוקפם פג ביום 30.9.23 ואילך תוארכנה עד ליום 30.11.23.