לקוחות ועמיתים יקרים,

רשות ניירות ערך האמריקאית, ה- SEC, הודיעה הלילה כי היא מאשרת בקשות של 11 גופים פיננסיים להנפיק קרן סל מחקה – ETF – על ביטקוין. המשמעות היא שמשקיעים יוכלו מעתה להיחשף לביטקוין במכשירי השקעה ישירים (ספוט) ולא דרך נגזרים, זאת באמצעות גופים פיננסיים מפוקחים על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית.

בשנים האחרונות סירבה רשות ניירות ערך האמריקאית לאשר מוצר כזה בטענות שונות אך בעיקר בשל הדאגה שמוצר כזה עלול להביא למניפולציות בשווקים שאינם מפוקחים. נראה שמה שהביא לאישור המיוחל היה, בין היתר, תביעה של גוף פיננסי בשם גרייסקייל, במסגרתה קבע בית המשפט כי סירובה של רשות ניירות ערך האמריקאית לאשר את בקשת גרייסקייל להנפיק קרן סל עוקבת ביטקוין (ספוט) הינה בלתי סבירה ושרירותית וכי עליה לשקול שיקולים ענייניים בהחלטתה.

מה המשמעות לתעשיית הקריפטו?

האישור מגיע לאחר תקופה לא פשוטה לתעשיית הקריפטו, החל משוק דובי וירידות בערך המטבעות ועד אירועי פשיטות רגל ותרמיות מצד שחקנים גדולים ומשמעותיים, כגון המקרים המפורסמים של FTX (סם בקמן-פריד) ו-Binance, שהביאו לירידה באמון המשקיעים ולפעילויות אכיפה מצד רשויות הפיקוח והרגולטורים. מעבר לכך, תעשיית הקריפטו משוועת זמן רב לכניסתם של גופים פיננסיים מסורתיים, שייתנו לגיטימציה לתעשייה שסובלת ממוניטין שלילי, שיתרמו לנפחי המסחר וכן יהוו כח עזר במאמץ להביא לרגולציה וחקיקה מותאמת לתעשייה ולטכנולוגיה שבבסיסה.

כניסה של שחקנים משמעותיים כדוגמת בלאקרוק (מנהלת הנכסים הגדולה בעולם) מהווה איתות משמעותי לתעשיית הקריפטו, בין היתר, מכיוון שכעת ניתן לומר שגם הגופים המסורתיים מבינים כי הביקוש מצד הציבור מצדיק כניסה לפעילות חדשה מבוססת בלוקצ’יין וכי לא מדובר עוד בנכס זניח ושולי. סביר להניח שכל זאת יביא לעלייה באימוץ מטבעות הקריפטו בעולם ויהווה קטליזטור להמשך גידול התעשייה.

יש מי שמשווה זאת לאישור מכשירי השקעה דומים בזהב לפני כשני עשורים, מהלך שאפשר לציבור הרחב להשקיע בנכס שלא היה סחיר ברובו למשקיעים. לשם ההשוואה, היום קרנות סל עוקבות זהב עומדות על מעל 100 מיליארד דולר.

מה המשמעות לציבור המשקיעים?

קרנות סל הן מכשיר פאסיבי אשר עוקב אחרי ערך של נכס מסוים או תמהיל של נכסים, כאשר הקרן עצמה רוכשת את הנכסים ומנהל הקרן מחזיק את הנכסים בנאמנות עבור לקוח הקצה. מחזיק יחידות בקרן סל זו יוכל לפדות את השקעתו תמורת ביטקוין.

קרן סל עוקבת ביטקוין למעשה מאפשרת למשקיע ריטייל להיחשף להשקעה בביטקוין, באמצעות גוף מוסדי מפוקח, ללא צורך בניהול ארנק על הבלוקצ’יין ומסחר עצמאי או דרך אחת הבורסות, כאשר רובן אינן מפוקחות. למעשה, מכשיר כזה מאפשר למשקיע הממוצע להיחשף לביטקוין ללא צורך בהבנה משמעותית בטכנולוגיה שבבסיסו. מעבר לכך, גופים מוסדיים ומנהלי נכסים יוכלו מעתה לאפשר ללקוחות שלהם חשיפה לביטקוין דרך המכשיר הזה או להיחשף בעצמם ללא רישום ישיר של ביטקוין בדוחות החברה.

המהלך הזה לא ישנה את התנודתיות של ביטקוין כנכס ולא יבטל את כל הסיכונים הכרוכים בהשקעה כזו, אך בהחלט ניתן לומר שאנחנו צועדים לקראת אימוץ רחב יותר של קריפטו כתעשייה ולפיקוח רחב יותר של מכשירים מבוססי בלוקצ’יין על ידי רגולטורים, מה שככל הנראה יביא להגנה גבוהה יותר של משקיעים בתחום.

מעניין יהיה לראות איך רשות ניירות ערך הישראלית תגיב למהלך הזה והאם היא תאפשר למנהלי קרנות ישראליות להנפיק קרנות דומות או שתאפשר לגופים הזרים להוציא תשקיף ישראלי מקביל. בכל מקרה, משקיע ישראלי יוכל לרכוש יחידות של קרנות הסל האמריקאיות בצורה זהה לרכישת כל קרן נאמנות זרה, בעיקר דרך הבנקים.

 

משרדנו ממשיך לעמוד לרשותכם לשאלות או הבהרות נוספות.
יובהר, כי האמור לעיל הינו מידע כללי, אשר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני. אנו עומדים לרשותכם לכל שאלה או שירות, ומאחלים לכם וליקיריכם ימים בטוחים ושקטים.
לייעוץ בתחום הרגולטורי והעסקי ניתן לפנות לעוה”ד גל ארד-כהן, שותפה במחלקת ההייטק בתחום הבלוקצ’יין והנכסים הדיגיטליים.