לקוחות ועמיתים יקרים,

לאחרונה, ביום 1.7.2024 , רשות המיסים פרסמה הודעה בדבר הארכת תוקפו של נוהל הוראת השעה לקבלת כספי מיסים בשל רווח ממימוש מטבעות וירטואליים. נזכיר, כי תוקף הנוהל נקבע במקור (בסוף דצמבר 2023 ) למשך 6 חודשים בלבד, וכעת הנוהל הוארך עד ליום 31.12.2024.

הנוהל מגיע מתוך צורך לאפשר תשלום מיסים בגין רווחים ממטבעות וירטואליים, וזאת לאור הקושי להפקיד כספים שמקורם במטבעות וירטואליים בחשבונות בנק ישראלים. כך נוצר מצב שבו רבים נמצאים בהפרה מול רשות המיסים משום שעד כה לא היה ניתן להעביר רווחים אלו לישראל.

הנוהל נועד כאמור לאפשר לציבור שהפיק רווחים ממטבעות וירטואליים לדווח ולשלם את המיסים החלים עליו על פי חוק. בהתאם לנוהל, כספי המיסים יופקדו לחשבון בנק של רשות המיסים שיתנהל בבנק ישראל ובכך ניתן לעקוף את קשיי המערכת הבנקאית הישראלית. לצורך כך, יש להוכיח לרשות המיסים שהמערכת הבנקאית המסחרית בישראל (בנק אחד לפחות) סירבה לקבל את הכספים, לרבות בדרך של סירוב לפתוח חשבון. תנאי הוכחת הסירוב של בנק אחד לפחות בישראל מהווה חסם משמעותי ביישום הוראות הנוהל, משום שרבים אינם מעוניינים להיות “מסומנים” ככאלה שסורבו על ידי בנק ישראלי. נציגי רשות המיסים התייחסו לנושא זה בכנסים פומביים ואמרו, כי רשות המיסים תשקול תנאי זה בהמשך ככל והיא תראה בכך צורך.

הבקשה מטופלת ע”י פקיד השומה הרלבנטי, החטיבה המקצועית, חטיבת החקירות והמודיעין וכן חטיבת האכיפה והגבייה ברשות המיסים. לצורך יישום הנוהל, הנישום נדרש לפנות לפקיד השומה ולדווח על פעילותו במטבעות וירטואליים, הכנסתו החייבת והמס המגיע, ובעקבות כך פקיד השומה יקבע את חבות המס החלה על ההכנסה החייבת שמקורה במטבעות הוירטואליים במסגרת הסכם שומה על סמך הנתונים שנכללו בדיווח של הנישום. בנוסף, המוכר נדרש למסור פרטים שונים ולוותר על סודיות, לתת הצהרות ולמסור אסמכתאות שונות.

במהלך אפריל 2024 , רשות המיסים פרסמה הוראת ביצוע שמפרטת את סדר הפעולות ואת שלבי הטיפול בבקשה על ידי הגורמים השונים ברשות המיסים. כך, למשל, הנישום נדרש להגיש בקשה לתשלום מס על גבי טופס ייעודי (שמספרו 909 ), הטופס יוגש בגין כל שנת מס בנפרד, וכו’. הנישום יפרט את פעילותו במטבעות וירטואליים, לרבות סכום העלות והתמורה ממימוש המטבעות הווירטואליים, הכנסתו החייבת והמס המגיע בהתאם לנייר עבודה שיצורף לטופס. הנישום נדרש לספק נתונים נוספים, בין היתר לגבי נתיב תנועות המטבעות לאורך תקופת ההחזקה ופרטי החשבונות/גופים בחו”ל מהם הוא מבקש להעביר. הטופס כולל גם את הסכמת הנישום לוותר על סודיות באופן שיתאפשר לרשות המיסים להעביר את כל המידע שברשותה לידיעת הרשות להלבנת הון ולמשטרה, להתחייב לשלם את סכום המס המגיע לרשות ללא תלות באישור בקשת הנישום להעברת כספי המיסים מחשבון בנק זר לחשבון הבנק של רשות המיסים, הסכמה בלתי חוזרת שסכום המס ששולם לא יוחזר לנישום אף אם עומדים לזכותו בשנת המס הפסדים, ניכויים או זיכויים אשר לא קיבלו ביטוי במסגרת הסכם השומה או השומה העצמית, הצהרה כי מקור הכספים ששימשו לרכישת המטבעות הווירטואליים הינו חוקי והצהרה כי הנישום ו/או בן/בת זוגו הינו הבעלים היחיד של המטבעות הווירטואליים נשוא הבקשה. הוראת הביצוע קבעה גם את הדרך בה פקיד השומה יבצע את הבדיקות. במידה ופקיד השומה לא אישר את בקשת הנישום, ישלח לנישום מכתב דחיה עם הנימוקים לדחייה.

חשוב להדגיש כי הנוהל החדש אינו מחליף את הצורך ביישום הליך גילוי מרצון לגבי הכנסות היחיד במקרים המתאימים. למיטב ידיעתנו, רשות המיסים אמורה לפרסם ממש בקרוב נוהל גילוי מרצון ייחודי שיתייחס לנושא ההכנסות ממטבעות וירטואליים.

אנו עומדים לרשותכם לכל שאלה בנושא ומאחלים לכם וליקיריכם ימים בטוחים ושקטים.

משרדנו מציע ייעוץ וליווי משפטי כולל של תאגידים ויחידים בקשר לכל היבט הנוגע לרכישת, אחזקת, הנפקת ומכירת מטבעות וירטואליים.