כבר לא מתחת לרדאר- ביטול הפטור מדיווח לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים

כידוע, במשך שנים רבות נהנו עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים משורה ארוכה של הקלות והטבות מס מרחיקות לכת, אשר כללו פטור מתשלום מס והגשת דיווח בגין הכנסות ונכסים מחוץ לישראל, וזאת למשך תקופה בת עשר שנים ממועד הגעתם ארצה.

לאחרונה פורסם ברשומות חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס’ 272) התשפ”ד-2024 במסגרתו בוטלו הקלות הדיווח שהוקנו לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים, והללו ידרשו למסור לרשות המיסים דיווח מלא על כלל נכסיהם והכנסותיהם מחוץ לישראל, לרבות בדרך של הגשת דוחות שנתיים והצהרות הון. כמו כן, עם כניסת התיקון לתוקף, תוקנה לפקיד השומה סמכות לדרוש מחבר בני אדם שהתאגד מחוץ לישראל ואשר השליטה והניהול על עסקיו מתבצעים מישראל בידי עולה חדש ו/או תושב חוזר ותיק למסור לרשות המיסים כל דוח או מידע בנוגע לחבר בני האדם, ולשם כך יידרש אותו חבר בני אדם לערוך תיעוד שוטף בהתאם לעקרונות החשבונאיים המקובלים בישראל.

חשוב לציין, כי הוראות אלו יחולו רק על מי שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק ביום 1 בינואר 2026 ואילך, והן אינן מכרסמות בהוראות הפטור הנוהגות כיום ביחס לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים שהגיעו לישראל במועד מוקדם יותר. כמו כן יובהר, כי אין בהוראות תיקון מס’ 272 כדי לפגוע בהוראות הפטור המהותי מתשלום מס המוקנה לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים ביחס להכנסותיהם מחוץ לישראל.

שובו של נוהל גילוי מרצון

כידוע, נוהל גילוי מרצון נועד לאפשר למי שלא דיווח ושילם מס על הכנסותיו כדין להסדיר את חבות המס הנובעת מהן, וזאת במסגרת הליך אזרחי וולונטרי, ומבלי שחרב ההליך הפלילי תונח על צווארו. הליכי גילוי מרצון קודמים הניבו למדינה מיליארדי שקלים שהעשירו את קופת המדינה.

בשבועות הקרובים צפויה רשות המיסים לפרסם נוהל גילוי מרצון חדש אשר יכלול, לראשונה, גם אפשרות להסדרת הכנסות שלא דווחו מתחום הקריפטו, כמו גם מהשכרת דירות בישראל.

הציפייה לפרסום הנוהל עוררה הדים במשק בישראלי ורבים החלו להיערך לקראתו, במטרה “לקפוץ על העגלה” ולנצל את ההזדמנות להסדרת חבות המס הרובצת על כתפיהם, לאחר שנים רבות בהן לא יכלו לעשות כן.

לונדון כבר לא מחכה לי- כרסום ניכר בהטבות המס המוקנות לבעלי מעמד Non-Dom בבריטניה

בריטניה ידועה כיעד אטרקטיבי להגירה מצדם של יחידים בעלי הון מרחבי העולם. זאת, אודות למשטר מס אטרקטיבי במיוחד (Non-Dom),  המציע לתושבים חדשים הטבות מס מרחיקות לכת, בדמות של פטור ממס על הכנסות שהפיקו מחוץ לגבולות הממלכה הבריטית, במשך תקופה ארוכה של 15 שנים. אודות למשטר מס ייחודי זה, העבירו רבים מעשירי העולם, וביניהם גם לא מעט ישראלים, את מקום מושבם לאנגליה.

לאחרונה יצאה ממשלת בריטניה בהכרזה דרמטית, במסגרתה הודיעה כי משטר ה-Non Dom במתכונתו הנוכחית יסתיים ביום 1 באפריל, 2025. במקומו, יונהג משטר חדש, אשר יצמצם באופן ניכר את ההטבות המוקנות לתושבים חדשים, לרבות צמצום תקופת הפטור ביחס להכנסות מחוץ לבריטניה לתקופה של 4 שנים בלבד.

על רקע פרסום זה, והוראות המעבר שצפויות להתפרסם בעקבותיו, ניתן לצפות שרבים מבין תושבי בריטניה שנהנים כיום מהטבות המס המופלגות תחת משטר ייחודי זה, וביניהם ישראלים בעלי הון ידועים, יבקשו לצאת מגבולות הממלכה המאוחדת ולהעתיק את מקום מושבם למדינות אחרות.

כאן המקום לציין, כי אזרחים ישראלים שיבקשו לעזוב את בריטניה, לאחר שלא נחשבו לתושבי ישראל במשך עשר שנות מס לפחות, יוכלו להעתיק את מקום מושבם בחזרה לישראל וליהנות מהטבות מס מרחיקות לכת, בהיותם תושבים חוזרים ותיקים לצרכי מס.

*המבזק נועד להקנות לנמעניו מידע כללי בלבד, ואין לראות בו משום ייעוץ מקצועי ו/או חוות דעת משפטית.